Válasz: A házasság lényeges tulajdonságai: az egység, a felbonthatatlanság és a nyitottság az élet továbbadására.
Hivatkozás: Ter 2,23: Az ember ekkor azt mondta:
»Ez végre csont az én csontomból,
és hús az én húsomból!
Legyen a neve feleség,
mert a férfiből vétetett!«
Mk 10,6: A teremtés kezdetén azonban Isten férfivá és nővé alkotta őket. Ef 5,31: »Ezért az ember elhagyja apját és anyját, a feleségéhez ragaszkodik, és ketten egy test lesznek« 1Kor 7,10: Azoknak pedig, akik házasságban élnek, nem én parancsolom, hanem az Úr, hogy a feleség a férjétől el ne váljon 1Kor 7,39: Az asszony le van kötve, amíg férje él; de ha a férje meghal, szabadon férjhez mehet, akihez akar, de csak az Úrban. Mt 5,31: Azt is mondták: ‘Aki elbocsátja feleségét, adjon neki válólevelet’. Mt 5,32: Én viszont azt mondom nektek, hogy mindaz, aki elbocsátja feleségét – kivéve a paráznaság esetét –, házasságtörővé teszi, és aki elbocsátott nővel összeházasodik, házasságot tör. Mt 19,4: Ő ezt felelte: »Nem olvastátok, hogy Aki kezdettől fogva teremtett, ‘férfinak és nőnek alkotta őket’?És így szólt: Mk 10,11: Azt felelte nekik: »Aki elbocsátja a feleségét és másikat vesz, házasságtöréssel vét ellene. Lk 16,18: Mindaz, aki elbocsátja feleségét és mást vesz el, házasságot tör; és aki férjétől elbocsátott asszonyt vesz el, az is házasságot tör. Tob 6,16: Az angyal így felelt neki: »Nem emlékszel apád utasítására, hogy megparancsolta neked: apád nemzetségéből végy feleséget? De most hallgass rám testvér, vedd feleségül és a démon ne aggasszon téged. Tudom, hogy ezen az éjszakán feleségül kapod őt. Mal 2,16: Aki gyűlöletesen eltaszítja – mondja az Úr, Izrael Istene – annak gonoszság borítja majd ruháját – mondja a Seregek Ura. – Vigyázzatok magatokra, és ne legyetek hűtlenek egymáshoz!
Gondolatok: Már az ókori pogány jogász, Modestius így fogalmaz: „A házasság a férfi és nő kapcsolata, egész életre szóló sorsközösség, isteni és emberi jog szerinti közösség” (D 23, 2,1). A házasság egysége azt jelenti, hogy egy férfinak csak egy felesége és egy nőnek csak egy férje lehet. Új házasságot csak akkor lehet kötni, ha a házastárs elhunyt, vagy ha a házasságtörés révén felbomlott köteléket a püspök bírói ítélettel felbontja. A monogámia természeti törvény. Erre utal, hogy a legtöbb pogány nép is ilyen törvényeket követ. Igaz, Krisztus előtt nem volt tilos a zsidóknál a többnejűség (Ter 4,19; Mtörv 21,15), de ennek oka az ószövetségi kinyilatkoztatás alacsonyabb foka (Aug. Faust. XX II. 47). A természet rovására tett isteni engedmény oka a messiási nemzet gyors szaporítása volt, melyhez képest alárendelődött a természeti törveny (Aug. Nupt. C. I.13,14). Ám Krisztus visszaadta a házasság eredeti méltóságát, így tilos és érvénytelen a házastárs életében (a házasságtörés vagy ezzel egyenlő jelentőségű bűnök megállapítása nélkül) megkötni kísérelt második házasság. A hitves halálát követő házasságot nem tiltotta az Egyház, s bár kevésbé becsülte, elvi nehézséget sosem támasztott. Még szentek között is előfordult. Azonban az Ortodox Egyház sem értékeli ugyanannyira a második vagy további házasságot (Athen. Legat. 33; Bas. Ep. 188, 4,50).
A „hacsak nem paráznaság (πορνεία) miatt” közbevetés azt jelenti, hogy ha az egyik fél házasságot tör, akkor ez jogalapot ad a másik félnek a házasság felbontásának kezdeményezésére.